Tips voor uw Administratie

 

Zet al uw inkomsten en uitgaven op een rij

Wanneer uw administratie op orde is kunt u gemakkelijk dingen terugvinden. Dat helpt u om uw geldzaken in de hand te houden. Vaak overschatten mensen hun inkomsten en onderschatten nog meer hun uitgaven. Zet daarom goed voor u zelf op een rijtje hoeveel u maandelijks ontvangt en hoeveel u kwijt bent aan uw (vaste) lasten. Op deze manier ziet u precies hoeveel u over heeft om te besteden. 

Betaal op tijd en voorkom verhogingen

Ruim elke dag/wekelijks uw post op. U weet dan zeker dat uw rekeningen op tijd betaald worden. Ook weet u precies hoeveel geld er op de bank staat.

Vergelijken van producten en prijzen

Als u weet hoeveel u te besteden hebt kunt u betere keuzes maken bij het uitgeven van uw geld. Maak daarom een begroting en zet uw inkomsten en uitgaven op een rij. Wanneer u iets aan moet schaffen is het verstandig producten met elkaar te vergelijken. Op internet zijn diverse prijs vergelijkingsites te vinden. Google ook eens op de naam van het product dat u wilt aanschaffen en vergelijk de prijs eens van diverse internetwinkels.

Hou een kasboek bij

U kunt uw geld maar één keer uitgeven. Kiest u voor die ene uitgave, dan zult u iets anders moeten laten liggen. Indien u vaak geld tekort komt is het raadzaam een kasboek bij te houden. Door dit in te vullen krijgt u een goed beeld waar uw geld naar toe gaat. U kunt dan ook zien of al uw uitgaven noodzakelijk zijn én waar u op zou kunnen bezuinigen. Doe dit ook eens voor uw huishoudgeld en loop eens kritisch uw boodschappen lijstje na. De kans is groot dat niet alles noodzakelijk is wat er op staat.

Ordenen houdt het overzichtelijk

Orden dagelijks/wekelijks uw administratie. U weet dan zeker dat uw rekeningen altijd worden betaald. U bespaart uzelf de kosten van aanmaningen en deurwaarders. Ook weet u dan precies hoeveel geld er op de bank staat en dan kunt u op tijd gaan bezuinigen mocht u over uw limiet heen zijn.

 

Inzicht in uw geldzaken begint bij uw administratie

De brievenbus vult zich dagelijks met folders, kranten, brieven, afschriften en andere papieren. Maak er een gewoonte van om post dagelijks open te maken. Wat u niet gebruikt, gooit u direct weg. U heeft dan meteen minder last van allerlei vervelende stapels. U houdt alleen de zakelijke post over, zoals rekeningafschriften en salarisstroken. Wanneer u deze post niet direct verwerkt, bewaar het dan op een vaste plek. Dit kan bijvoorbeeld op het bureau of in een sorteerbakje. Door post tijdig te verwerken, houd u overzicht. De rekeningen worden op tijd betaald en alle belangrijke papieren zijn makkelijk terug te vinden. Voor een overzichtelijke administratie heeft u in elk geval nodig:

 

  • Een ordner met tabbladen

  • Een mapje voor de rekeningafschriften van de bank

  • Een vaste plaats in huis om de post en de administratie te bewaren

Ga eens per week aan tafel zitten om uw administratie te doen. Zoek een rustig moment uit, bijvoorbeeld als de kinderen naar school zijn. Lees alle brieven door, en sorteer als volgt:

Bewaren van uw post
Een groot deel van de post bestaat uit allerlei kennisgevingen: een eindafrekening van het energiebedrijf, een overzicht van de betaalde hypotheekrente of een bericht over de volgende huurverhoging. Ook zit er vaak de nodige reclame tussen, bijvoorbeeld van de bank of van de maatschappij waarbij u een verzekering hebt. Bent u niet geïnteresseerd in hun aanbiedingen, dan kan deze post meteen bij het oud papier. De rest ruimt u op in een ordner. Sorteer de post op afzender en stop alles achter het juiste tabblad. Zo raakt er niets zoek.
Eens per twee weken, of eens per maand komt er een rekeningafschrift van de bank. Controleer of u betaalopdrachten zijn uitgevoerd, en of de juiste bedragen zijn afgeschreven. Doe de afschriften daarna in het opbergmapje.

 

Bewaren van uw aankoopbonnen

Wanneer u iets koopt waar een garantietermijn op zit, dient u de aankoopbon te bewaren. U moet immers kunnen aantonen dat u het artikel heeft gekocht. Dit is ook belangrijk voor een verzekeraar. Mocht er onverhoop worden ingebroken, een brand in huis of er wordt per ongeluk iets vernielt door uw bezoek. Dan kunt u de aankoopbonnen aan uw verzekeraar overleggen. Bewaar deze bonnen dus goed en stop ze in een mapje bij elkaar.

Betalen
Op bijna alle rekeningen staat een vervaldatum. Hieraan kunt u zien wanneer het geld betaald moet zijn. Schrijf op de rekening wanneer het geld is overgemaakt. De acceptgiro doet u vervolgens op de post, de rekening gaat in de ordner. Overigens maken steeds meer mensen gebruik van internetbankieren. Dit is een snelle, veilige en makkelijke manier om uw rekeningen te betalen, zonder dat u ervoor de deur uit hoeft. Betaalt u een rekening niet direct, stop deze dan achter een tabblad 'Nog te betalen'. Sorteer op vervaldatum dit voorkomt aanmaning. Kijk telkens wanneer u uw administratie doet, of er nog rekeningen betaald moeten worden.

Reageren
Op sommige post moet u reageren. U moet bijvoorbeeld belastingaangifte doen, of u wilt bezwaar maken tegen een bepaalde beslissing van de gemeente. Bijna altijd moet u binnen een bepaalde termijn reageren. Die termijn staat in de brief. Lukt het niet om de gevraagde actie te ondernemen, vraag dan hulp. Maak tot slot een kopie van uw reactie, en doe deze in uw ordner achter het juiste tabblad.

Taakverdeling
Bent u bij u thuis niet degene die de administratie doet? Neem dan eens in de twee maanden samen met u partner de administratie door. U bent er immers samen verantwoordelijk voor.

 

Ga terug naar TIPS 

Categorieën:  * Woonbegeleiding  * Thuisadministratie  * Besparen & Info  * Budgetbeheer  * Bewindvoering  * Mentorschap  * Curatele  * Nieuws

Aan deze Site kunnen geen rechten worden ontleend. Budgetbeheer For You doet haar best de site up-to-date te houden. Wilt u meer info neem dan contact op met Budgetbeheer For You!